Iisus Hristos in icoane
Primele icoane ale lui Hristos si ale
fecioarei Maria
Primele icoane ale lui Hristos si ale Fecioarei
Traditia Bisericii afirma ca
prima icoana a lui Hristos a aparut inca din timpul vietii Sale pamantesti. Era imaginea numita in Occident
"Sfantul Chip", iar in Biserica Ortodoxa "imaginea nefacuta de mana omeneasca" (acheiropoietos).
Istoria provenientei acestei prime imagini a lui Hristos ne este transmisa de textele Liturghiei
ce-i este dedicata, la 16 august. Astfel, "infatisand preacuratul Tau chip, l-ai trimis credinciosului Abgar, cel
ce voise a Te vedea, Tu, Care dupa Dumnezeire, nevazut esti heruvimilor" (stihira glasului 8 de la vecernie). O
stihira de la utrenie (glasul 4) spune: "Trimis-ai lui Abgar epistole inscrise de dumnezeiasca Ta mana, lui care
cerea mantuirea si sanatatea izvorate din infatisarea dumnezeiescului Tau chip". In general si mai des in
bisericile cu hramul Sfintei Mahrame, aluziile la povestea lui Abgar sunt frecvente, mai cu seama in serviciul
liturgic al sarbatorii. Dar ele nu vorbesc decat despre faptul in sine, fara a intra in detalii. In ceea ce-i
priveste pe autorii din vechime, ei nu fac, pana in secolul V, nici o aluzie la imaginea sfintei Mahrame, ea fiind
pesemne inca necunoscuta, iar existenta ei, uitata. Cea mai veche mentiune pe care o avem se afla intr-un document
numit Doctrina lui Addaď. Addaď era un Episcop al Edesei (+ 541) care intr-o lucrare (daca aceasta este autentica)
foloseste fara indoiala o traditie locala sau anumite documente pe care nu le cunoastem. Cel mai vechi autor
necontestat care pomeneste de icoana trimisa lui Abgar este Evagrie (sec. VI); in a sa Istorie bisericeasca el
numeste portretul "icoana facuta de Dumnezeu" (Theoteuktos eikon).
In ce priveste originalul icoanei, adica panza pe care era imprimat chipul Mantuitorului, el a
fost multa vreme pastrat la Edesa ca cel mai de pret odor al orasului. El era foarte cunoscut si venerat in tot
Rasaritul si, in secolul VIII, crestinii celebrau sarbatoarea sa in multe locuri, dupa modelul Bisericii din Edesa.
In cursul perioadei iconoclaste, Sfantul Ioan Damaschinul aminteste imaginea facatoare de minuni, iar in 787
Parintii Sinodului VII Ecumenic se refera la ea in mai multe randuri. Leon - lector la Catedrala Sfanta Sofia din
Constantinopol - si participant la Sinod povesteste ca a cinstit Sfantul Chip in timpul unei sederi la Edesa. In
944, imparatii bizantini
Constantin Porfirogenetul si Roman I cumparara sfanta icoana la Edesa. Ea a fost apoi
transportata cu mare pompa la Constantinopol si asezata in biserica Fecioarei din Pharos, iar imparatul Constantin
Porfirogenetul a laudat-o intr-un discurs ca pe o emblema a Imperiului.
In 1204, dupa cucerirea Constantinopolului de catre cruciati, urmele acestei icoane se pierd. In
Franta exista o celebra icoana a Sfintei Mahrame care se pastreaza acum in sacristia Catedralei din Laon. Aceasta
icoana de origine balcanica, (probabil sarbeasca) datand din secolul XIII, a fost trimisa de la Roma in Franta, in
1249, de catre Jacobus Pantaleo Tricassinus - viitorul Papa Urban IV - care a daruit-o surorii sale, abesa a
manastirii Cistercienelor din Monasteriolum (Montreuil-les-Dames, in dieceza Laon).
|