In serviciul liturgic, sarbatoarea Sfantului Chip este numita "Stramutarea de la Edesa in
cetatea lui Constantin a chipului nefacut de mana omului (apartinand) Domnului nostru Iisus Hristos, chip numit
Sfanta Mahrama". Totodata, Liturghia acelei zile e departe de a se limita la simpla comemorare a transferului
icoanei dintr-un loc intr-altul. Esenta acestei slujbe este fundamentul dogmatic al imaginii si al destinatiei
sale.
Sensul expresiei "imagine nefacuta de mana omului" apare in lumina (textului de la) Marcu 14,
58: inainte de orice, aceasta imagine este Insusi Cuvantul intrupat Care Se arata in "templul trupului Sau" (In. 2,
21). De aici incolo, legea lui Moisi, care interzicea imaginile (Exod 30, 4) isi pierde sensul si icoanele lui
Hristos devin tot atatea marturii inatacabile ale intruparii lui Dumnezeu. Nu este vorba de o imagine creata dupa
vreo conceptie umana; ea reprezinta chipul autentic al Fiului lui Dumnezeu facut Om si provine, potrivit traditiei
Bisericii, din contactul imediat cu fata Lui. Aceasta prima imagine a Dumnezeului facut Om este venerata de
Biserica in ziua Sfintei Mahrame. Am vazut ca stihirile citate mai sus, precum si alte texte liturgice subliniaza
provenienta istorica a imaginii. Pentru ca este esential sa nu se vorbeasca despre un "Hristos universal", de vreo
personificare si nici de vreun Hristos abstract simbolizand cine stie ce idee sublima. Intr-adevar, vorbim despre
un Personaj istoric, Care a trait intr-un loc anumit si intr-o epoca precisa. "Asezand in slava dintai chipul lui
Adam cel cazut - auzim intr-una din stihirile sarbatorii (a doua stihira, glasul 1, de la Vecernia mica) -
Mantuitorul Cel nepriceput dupa fire a trait pe pamant, vazut si pipait fiind de oameni."
Deosebit de importante pentru studiul nostru sunt lecturile biblice de la Liturghie. Ansamblul
acestor texte dezvaluie sensul evenimentului celebrat; aratand mai intai prefigurarile sale biblice, ele exalta
realizarea lor in Noul Testament si releva semnificatia lor eshatologica. Or, selectia acestor texte ne arata ceea
ce stim deja din operele Sfantului Ioan Damaschinul, si anume felul in care intelege Biserica interdictia din
Vechiul Testament, sensul si scopul acestei interdictii, alaturi de sensul si scopul imaginii din Noul Testament.
Gasim mai intai cele trei paremii de la vecernie: doua sunt extrase din Deuteronom (prima: cap. 4, 6-7 si 9-15; a
doua: cap. 5, 1-7; 9-10; 23-26; 28; cap. 6, 1-5; 13 si 18) iar ultima din A Treia Carte a Regilor (Intaia Carte a
Regilor din Biblia ebraica), cap. 7, 22-23 si 27-3033.
Primele doua paremii vorbesc despre revelarea Legii, pe muntele Horeb, poporului lui Israel,
chiar inaintea intrarii poporului ales in Pamantul Fagaduintei. Sensul acestor paremii se rezuma in ideea ca,
pentru a intra in acest Pamant al Fagaduintei si pentru a-l stapani, este indispensabil sa respecti legea revelata
si sa adori singurul Dumnezeu adevarat cu o religiozitate fara compromisuri, fara nici o posibilitate de amestec al
cultului dedicat altor "zei". Se aminteste totodata faptul ca e cu neputinta sa-L reprezinti pe Dumnezeu, Care
ramane nevazut: "Ati auzit glasul cuvintelor Sale, dar nu ati vazut nici un chip, ci numai glasul" si "Aveti grija,
caci nu ati vazut nici o asemanare" etc. Altfel spus, ansamblul legii, dar mai ales interdictia de a adora alti
"zei" si de a-i reprezenta, este indispensabila pentru realizarea fagaduintei divine referitoare la intrarea
poporului ales in Pamantul Fagaduintei. Or, Pamantul Fagaduintei este el insusi o prefigurare: el este imaginea
Bisericii, a imparatiei lui Dumnezeu.
Cea de-a treia paremie este - si ea - o prefigurare a revelatiei neo-testamentare: este
rugaciunea lui Solomon la sfintirea Templului construit de el: "Ar locui Dumnezeu printre oameni, pe pamant? -
spune Solomon. Atata vreme cat cerul si cerul cerurilor nu Te cuprind, cu atat mai putin Te va cuprinde acest
Templu pe care l-am facut in Numele Tau...". Este vorba de venirea viitoare a lui Dumnezeu pe pamant, de
participarea Lui la cursul istoriei umane de-a lungul timpului, de prezenta intr-un Templu pamantesc a Celui pe
Care "cerul cerului nu L-a cuprins".
Semnificatia acestor paremii este precizata de Epistola citita in timpul Liturghiei. Este vorba
de Epistola Sfantului Pavel catre Coloseni, cap. 1, 12-18: "Multumind cu bucurie Tatalui, Celui ce ne-a invrednicit
pe noi sa luam parte la mostenirea sfintilor, intru lumina. El ne-a scos din puterea intunericului si ne-a
stramutat in imparatia Fiului iubirii Sale, intru Care avem rascumpararea prin sangele Lui, adica iertarea
pacatelor. Acesta este chipul lui Dumnezeu Celui nevazut, mai intai nascut decat toata faptura" etc. Vedem bine,
acest text releva implinirea profetiei: "Mostenirea sfintilor", "imparatia Fiului iubirii Sale" este Biserica,
prefigurata de stravechiul Pamant al Fagaduintei. Astfel, toata demonstratia Vechiului Testament care apara
puritatea poporului ales si toata istoria sfanta a lui Israel apar ca un proces mesianic providential, ca o
pregatire a venirii pe pamant a Trupului lui Hristos, Biserica Noului Testament. Si in acest proces pregatitor,
interzicerea imaginii conduce la aparitia Celui Care era invizibil, a "chipului Dumnezeului nevazut" descoperit in
Dumnezeu-Omul Iisus Hristos. La Liturghia sarbatorii auzim: "Inainte vreme cerand, Moisi a vazut slava dumnezeiasca
in intuneric, prin ghicitura; dar acum Noul Israel Te vede bine, fata catre fata" (al doilea tropar de la a patra
slava a canonului).
Sa examinam, in sfarsit, Evanghelia citita in ziua Sfintei Mahrame care este aceeasi la utrenie
si la Liturghie. Este cea din Luca, cap. 9, 51-56 si cap. 10, 22-24: "Si cand s-au implinit zilele Inaltarii Sale,
El S-a hotarat sa mearga la Ierusalim si a trimis vestitori inaintea Lui. Si ei, mergand, au intrat intr-un sat de
samariteni ca sa faca pregatiri pentru El. Dar ei nu L-au primit, pentru ca Se indrepta spre Ierusalim. Si vazand
aceasta, ucenicii Iacov si Ioan i-au zis: Doamne, vrei sa zicem sa se coboare foc din cer si sa-i mistuie, cum a
facut si Ilie? Iar El, intorcandu-Se, i-a certat si le-a zis: Nu stiti oare fiii carui duh sunteti? Caci Fiul
Omului n-a venit ca sa piarda sufletele oamenilor, ci ca sa le mantuiasca. Si s-au dus in alt sat". "Toate Mi-au
fost date de catre Tatal Meu si nimeni nu cunoaste Cine este Fiul decat numai Tatal, si Cine este Tatal decat numai
Fiul si caruia voieste Fiul sa-i descopere. Si intorcandu-Se catre ucenici de o parte, a zis: Fericiti sunt ochii
care vad ce vedeti voi! Caci zic voua: Multi prooroci si regi au voit sa vada ceea ce vedeti voi, dar n-au vazut si
sa auda ce auziti, dar n-au auzit."
Dupa cum vedem, intelesurile pe care, pe de o parte, Epistola si Evanghelia si, pe de alta
parte, paremiile il atribuie imaginii sunt opuse. Odinioara: "n-ati vazut chipul lui Dumnezeu"; acum: "Fericiti
sunt ochii care vad ce vedeti voi", adica "chipul Dumnezeului nevazut", Hristos. De aceea, ultimele cuvinte ale
acestui text evanghelic se adreseaza numai Apostolilor. Intr-adevar, nu doar ucenicii, ci si toti cei ce-L
inconjurau, Il vedeau pe omul Iisus. Dar numai Apostolii Il vedeau in acest Fiu al Omului - Care luase "chip de
rob" – pe Fiul lui Dumnezeu, "stralucire din slava Tatalui". Am vazut ca Sfantul Ioan Damaschinul interpreteaza
ultimele cuvinte ale Evangheliei ca pe o abolire a interdictiei biblice, abolire al carei aspect manifest este
chipul lui Hristos, pe care-l sarbatorim. "Odinioara vazut ai fost de oameni, iar acum Te vedem sub chipul cel
nefacut de mana omeneasca" (al doilea tropar de la prima slava a canonului).
Primul pasaj din Evanghelie (Lc. 9, 55-56) subliniaza ce ii separa pe Apostoli de lume, adica ce
distinge Biserica in raport cu lumea: spiritul si metodele ei, care nu apartin lumii (sa amintim ca aceasta
diferenta determina mijloacele de actiune ale Bisericii, mai ales in arta ei). Daca paremiile arata scopul
interzicerii imaginii, Evanghelia dezvaluie, dimpotriva, chiar sensul imaginii. De notat si faptul ca diferenta
dintre spiritul si metodele Apostolilor, pe de o parte, iar cele lumesti pe de alta, e dovedita de Hristos inainte
de intrarea Sa in Ierusalim. Daca pornim de la paremii si trecem prin lecturile neo-testamentare observam o anumita
crestere a revelatiei: Vechiul Testament este pregatirea Noului Testament, Pamantul Fagaduintei spre care merge
vechiul Israel este o imagine a Bisericii neotestamentare.
Noul Testament este realizarea acestor prefigurari pregatitoare. Dar Noul Testament nu este
scopul ultim: el nu este decat urmatoarea etapa catre Imparatia lui Dumnezeu. Or, in Vechiul Testament marturisirea
adevaratului Dumnezeu si absenta oricarei imagini a Lui erau una dintre conditiile esentiale pentru ca poporul sa
poata ajunge la (si stapani) Pamantul Fagaduintei. Asemenea, in Noul Testament, marturisirea lui Hristos si a
chipului Sau, marturisirea credintei noastre prin acest chip joaca un rol analog: si ele reprezinta o conditie
esentiala pentru a intra in Biserica, iar prin Biserica, in Imparatia lui Dumnezeu, in acel Ierusalim ceresc spre
care ne conduce Biserica. Iata de ce acest pasaj din Evanghelie este citit tocmai in ziua cand Biserica
sarbatoreste icoana de pe Sfanta Mahrama.
Hristos Insusi Isi conduce Apostolii la Ierusalim. In ce ne priveste, chipul Sau ne calauzeste
spre Ierusalimul de sus. Iata ce auzim la Liturghia acestei sarbatori: "Te cinstim pe Tine, iubitorule de oameni,
privind chipul firii Tale trupesti; prin el daruieste slujitorilor Tai, Mantuitorule, partasia nezdruncinata a
Raiului" (stihirea glasului 6). Prin alegerea acestor pericope, Biserica ne pune astfel in fata ochilor un imens
tablou: ea ne arata lentul si dificilul drum al lumii cazute catre rascumpararea promisa. Asadar, Biserica afirma
existenta unor imagini autentice ale lui Hristos; aceste imagini au existat dintru inceput, iar despre ele avem
chiar si o atestare istorica. Aceasta marturie este cu atat mai pretioasa cu cat ea provine de la singurul autor
antic care a fost, in mod indiscutabil, iconoclast: istoricul bisericesc Eusebiu, Episcopul Cezareei. El nu afirma
doar existenta unor imagini crestine, "gandind chiar ca in vremea lui exista inca portretele autentice ale lui
Hristos si ale Apostolilor, pe care afirma ca le-a vazut personal". Intradevar, dupa descrierea statuii ridicate de
hemoroisa (femeia "cu scurgere de sange" - n.tr.) a carei poveste o cunoastem din Evanghelie (Mt. 9, 20-23; Mc. 5,
25-34; Lc. 8, 43-48), Eusebiu continua: "Se spunea ca aceasta statuie reproducea trasaturile lui Iisus; ea a
existat pana in zilele noastre, asa incat am vazut-o noi insine atunci cand am fost in orasul acela. Si nu e de
mirare ca paganii de odinioara, care primisera binefacerile Mantuitorului nostru sa fi facut asa ceva, de vreme ce
noi insine am vazut (observat - historčsamen) niste imagini ale Apostolilor Petru si Pavel si chiar ale lui Hristos
Insusi pastrate cu ajutorul culorilor de pe tablouri: era firesc, fiindca cei vechi aveau obiceiul de a-i cinsti
astfel, fara ganduri ascunse, ca pe niste salvatori, potrivit datinei paganesti ce exista pe acolo". Eusebiu nu
poate fi nicicum suspectat de exagerare, de vreme ce curentul teologic caruia ii apartinea era - o spunem din nou -
departe de a aproba faptele relatate de el.
Daca icoana lui Hristos - fundament al iconografiei crestine - reproduce trasaturile Dumnezeului
devenit Om, icoana Maicii Domnului reprezinta, dimpotriva, prima fiinta umana care a realizat telul Intruparii -
indumnezeirea omului. Biserica Ortodoxa afirma legatura dintre Fecioara si umanitatea cazuta care poarta urmarile
pacatului originar si nu o exclude din descendenta lui Adam. In acelasi timp, exceptionala ei demnitate,
desavarsirea ei personala, supremul grad de sfintenie pe care Ea l-a atins explica supravenerarea ei: Fecioara este
prima faptura a genului uman care a atins deja, prin totala transfigurare a fiintei sale, scopul rezervat oricarei
creaturi. Ea a depasit deja granita timpului si a vesniciei si se afla inca de pe acum in Imparatia a carei
instaurare este asteptata de Biserica o data cu A Doua Venire a lui Hristos. Ea, cea care "L-a purtat in sine pe
Dumnezeul de necuprins", "cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu" fiind (Theotokos) - potrivit formularii de la Sinodul
III Ecumenic (Efes, 431) - ea vegheaza impreuna cu Hristos soarta lumii. Imaginea ei ocupa deci primul loc dupa
aceea a lui Hristos si ii este complementara; ea se deosebeste de icoanele celorlalti sfinti sau ale ingerilor,
atat prin varietatea tipurilor iconografice, cat si prin cantitatea sau intensitatea cu care sunt venerate.
nand includerea povestirii despre originea ei in Liturghia mai multor icoane ale Fecioarei, cum ar fi aceea numita
"de la Kazan" (sarbatorita la 8 iulie si 22 octombrie). In secolul VIII, Sfantul Gherman - viitorul Patriarh al
Constantinopolului, aflat in trecere prin Lidda, a comandat o reproducere a icoanei pe care, in plin iconoclasm, a
trimis-o la Roma. Dupa infrangerea ereziei, ea a revenit la Constantinopol. Din vremea aceea, icoana Stapanei
Noastre din Lidda este numita si "Stapana Noastra din Roma" fiind sarbatorita la 26 iunie.
Leonid Uspensky
Tags: primele icoane Traditia traditie traditional biserica Bisericii IIsus Hristos Sfantul Chip Maria Icoane pictura picturi icoana arta contemporana
|