Originea si sursele de inspiratie ale icoanei pe sticla din Transilvania. Primele icoane pe
sticla autohtone, cele de la Nicula, impresioneaza nu numai prin continutul lor, ci si prin calitatile formale si
cromatice intrinseci. Particularitatile transante ale acestor icoane se exprima prin stangacia, simplitatea si
primitivismul desenului, printr-o compozitie sintetica, printr–un chenar de factura populara alcătuit din spirale
sau carlige, care se intretaie din loc in loc, dar mai cu seama prin intensitatea cromatica si sinceritatea
sentimentului. Cu toate ca sunt juxtapuse culori uneori violente, efectul acestora pare surprinzator si agreabil.
Culorile tari, incarcate cu contraste puternice incanta privirea”. La Nicula s-au intalnit Orientul si Occidentul;
in acest loc devenit simbol s-a nascut icoana pe sticla din Transilvania; au trecut mai bine de doua secole si
povestea ei inca mai fascineaza. Aceste icoane reflecta un mod de gandire specific taranului roman transilvanean,
traitor intr-un spatiu intercultural. Ele sunt si o expresie a interferentei gandirii religioase rasaritene cu
iconografia populara apuseana. De aici, treptat, drumul spre sud al icoanei ardelene intalneste mistica
rasariteana, dogmatica si erminia sa. In acest sens, fragilul material al sticlei este adoptat pentru realizari
iconografice de mare amploare, precum Judecata de Apoi sau compozitiile cu praznicare. Sursele de inspiratie ale
icoanelor pe sticla transilvanene, chiar pe parcursul dezvoltarii acestei arte in Transilvania si in diferite
centre din Transilvania, provin atat din aria central-europeană (ipoteza emisa de mai multi cercetatori), cat si
din zona culturii iconografice rasaritene, spre exemplu chiar de la Muntele Athos, esential reper teologic
ortodox.
In ce priveste originea icoanei pe sticla la Nicula, in context, se poate vorbi, mai ales,despre
o origine simbolică a iconografiei populare transilvanene: icoana minunata a Maicii Domnului de la Nicula. Aceasta
icoana, realizare a preotului pictor Luca din Iclod in anul 1681 si donata bisericii romane din sat de catre Ioan
Cupsa, a lacrimat in anul 1699, evenimentul generand traditia marilor peleinaje anuale de „Santamarie”. Privitor la
originea tehnica a icoanelor pe sticla de la Nicula, Ion Apostol Popescu afirma ca niculenii au luat contact cu
arta picturii pe sticla, asa cum se practica ea in unele zone din Europa Centrala, acasa la ei (cu ocazia
pelerinajelor la manastire) si ca existenta picturii pe sticla la unele popoare apusene va fi constituit un
stimulent in aparitia si dezvoltarea acestei arte la Nicula, dar numai atat. Cornel Irimie si Marcela Focsa pun in
legatura originea icoanei pe sticla romanesti cu tari precum Boemia şi Austria. Sotii Juliana si Dumitru Dancu
avanseaza in demonstrarea acestei ipoteze, sustinand ca tehnica acesteia Nicoloae Sabau, Biserici de lemn din
Podisul Transilvano-Somesan, in “Monumente istorice si de arta religioasa din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si
Clujului”, Editata de Arhiepiscopia Ortodoxa Romana a Vadului, Feleacului si Clujului, Cluj-Napoca, 1982, p.199. 8
Icoanele pe sticla transilvanene ale caror modele tematice sunt in mod evident de provenienta apuseana (catolica)
ar fi: Ioan Botezatorul si Iisus copii (sau Ioan cu mielul si Iisus cu globul), Inima lui Iisus si Inima Mariei,
Incoronarea Fecioarei, Rastignirea lui Iisus in care apare profilată Sfanta Treime dar si Iisus rastignit (fara Sf.
Maria si Ioan la picioarele crucii), Sfanta Treime (in varianta Tatal, Fiul si Porumbelul Sf. Duh), Invierea lui
Iisus iesind din mormant, Maica Domnului tip Maria Zell, unele variante ale Bunei Vestiri, unele variante ale Sf.
Gheorghe sau Prohodului, o varianta baroca a Arhanghelului Mihail; si nu in ultimul rand o oarecare influenta
asupra reprezentarilor: Iisus cu vita de vie (pornind dela tema “Teascul mistic”) si mai mult o predispozitie
estetica pentru tema Maica Domnului Indurerata s.a. Aceste modele au patruns in Transilvania prin intermediul
icoanelor central europene, litografiilor catolice si datorita de asemenea unor xilogravuri autohtone de
Hajdate-luate ca model pentru icoane pe sticla. Reprezentari mai complexe, specifice icoanei pe sticla, sunt teme
precum Maica Domnului cu Proorocii, Maica Domnului cu Apostolii, sau icoane cu scene in miniatura, precum Sf.
Nicolae Arhiereu (inconjurat de 12 scene din viata sa), Sf. Gheorghe (inconjurat de 14 scene din viata si martiriul
sau) s.a.; dar si praznicare cu scene din viata lui Iisus si sfinti (praznicare simple si“praznicare duble”) sau cu
Patimile lui Iisus. Acest tip de icoane pot avea ca surse de inspiratie, in cazul Maicii Domnului cu Proorocii,
respectiv cu Apostolii, icoane imparatesti ortodoxe din bisericile transilvanene, icoane pe lemn de mari dimensiuni
si frecvente in zona. Pentru icoanele cu Sfantul Nicolae Arhiereu (foarte popular in Transilvania) sau Sfantul
Gheorghe, pot sta la origine atat modele locale dar mai ales icoane de traditie bizantina aduse din Tara
Romaneasca; de asemenea sunt posibile analogiile compozitionale. In cazul praznicarelor cu scene din viata lui
Hristos, fara a elimina creativitatea personala, sursele de inspiratie ar putea fi si icoane de traditie bizantină,
si pictura bisericilor ortodoxe si, nu in ultimul rand, altarele poliptice transilvanene. In esenta, pictura pe
sticla din Transilvania isi are inceputurile in decursul sec. XVIII si, cu deosebirile specifice, „apartine
fenomenului respectiv central-european”. Dar, din punct de vedere tehnic (si artistic), in vreme ce in Europa
Centrala creatia este industriala, in Transilvania este o creatie mai ales individuala, cu specific national si in
care totusi un loc important il ocupa iconografia ortodoxa de traditie bizantina. O alta distinctie care se impune
este ca, in vreme ce in Europa centrala pictura pe sticla (de fapt „pe dosul sticlei–hinterglasmalerei) are atat
subiecte religioase cat si laice, in Transilvania este (aproape exclusiv) religioasa. Cat priveste influenta
traditiei bizantine si post-bizantine, aceasta s-a manifestat dinspre icoana rusa prin Moldova, dinspre Muntele
Athos si important, dinspre iconografia de traditie bizantina a Tarii Romanesti. Un exemplu este acela al Judecatii
de Apoi realizata de catre Matei Timforea dupa o xilogravura atonita. De asemenea, Dancu exemplifică si xilogravuri
de Hajdate care au stat la baza unor icoane pe sticla atat de Nicula cat si apartinand unor alte centre de pictura
pe sticla ale Transilvaniei.
In concluzie, se poate spune despre icoanele pe sticla ca sunt o marturie de teologie populara.
Ele si-au indeplinit misiunea pentru care au fost create: aceea de a-l aduce pe Dumnezeu si sfintii sai, in special
in casele celor saraci, carora le erau mai ales destinate; si acesta reprezinta, dincolo de caracterul estetic,
sociologic, istoric sau de alta natura, cel mai important lucru.
Viziteaza Galeria de lucrari:
|
|
Icoane pe sticla pictate de Raluca
F. Bogatean
|
Icoane pe sticla pictate de Roxana
Bogatean
|
Tags: Arta icoanei icoane pe sticla icoana pictura picturi iconografie tempera lucrare lucrari taranesti populara naive raluca roxana Bogatean
|